Google ads is een online advertentieplatform waarmee bedrijven en organisaties advertenties kunnen maken en weergeven op onder andere Google en YouTube. Op deze manier kun je gerichte advertenties plaatsen op basis van zoekwoorden, locatie, interesses en gedrag van gebruikers. Maar wat zijn nou de voordelen van Google ads?
Wat is Google ads?
Google ads (Google advertenties in het Nederlands) is een online advertentieplatform dat is ontwikkeld door Google. Hiermee kunnen bedrijven en particulieren (betaald) advertenties weergeven op de pagina’s met zoekresultaten van Google en op het uitgebreide netwerk van partnerwebsites, mobiele apps en video’s (YouTube). Je betaald ervoor om beter zichtbaar te zijn in de zoekresultaten van de bekende zoekmachine.
Hoe werkt Google ads?
Je kunt zelf aangeven wat je maximaal kwijt wilt zijn per zoekwoord om hoog in de zoekresultaten te komen. Daarnaast weegt Google wel een aantal andere factoren mee zoals relevantie. Als jouw advertentie relevant is zal Google deze hoger plaatsen in de zoekresultaten dan een minder relevantie advertentie. Dit om de ervaring van de zoeker zo goed mogelijk te maken.
Tegenwoordig kun je ook adverteren met afbeeldingen van producten, video’s en banners. Naast de Google zoekmachine kun je je advertentie ook tegenkomen op YouTube, op Gmail (de mailbox van Google), op Marktplaats of een andere website waar een banner/advertentie wordt weergegeven.
Wat kost Google ads?
De kosten van Google ads zijn afhankelijk van verschillende factoren en kunnen variëren door je keuze, zoals het type campagne, doelgroep, zoekwoorden, strategieën en de concurrentie. Het biedt veel flexibiliteit en het is belangrijk om je budget en doelen van tevoren goed te bepalen om de kosten binnen je gewenste budget te houden.
Een aantal aspecten die de kosten beïnvloeden:
- Kosten per klik (cpc)
- Budgetinstellingen
- Betaling per conversie (cpa)
- Kosten per duizend vertoningen (cpm)
- Zoekwoordselectie en -kwaliteit (relevantie)
- Locatie en demografie
- Campagnetype
Uitbesteden
Het opzetten en managen van Google ads kan best veel tijd kosten, helemaal als je er zelf nog geen ervaring mee hebt. Daarom kun je ervoor kiezen om het uit te besteden aan een Google ads bureau die gespecialiseerd zijn in campagnes opzetten. De kosten hiervan zijn afhankelijk van jouw producten en wensen, maar het scheelt je zelf een hoop tijd en uitzoekwerk, zodat jij je kunt richten op je eigen bedrijf en je niet druk hoeft te maken om je advertenties/campagnes.
Voordelen Google ads
Het gebruik van Google ads biedt verschillende voordelen voor als je je onderneming extra onder de aandacht wilt brengen. Het stelt bedrijven onder andere in staat om hun bereik te vergroten, directe verkoop van leads te genereren en campagnes continu te optimaliseren.
- Groot bereik
- Zichtbaarheid
- Meetbare resultaten
- Flexibiliteit en controle
- Vrij budget
- Gerichte doelgroep
- Directe resultaten en snelle impact
- Inzicht
- Verschillende advertentiemogelijkheden
- Verbeterde lokale zichtbaarheid
Was jij al bekend met Google ads? Of wellicht maak je er al gebruik van?