De voor- & nadelen van online boodschappen doen

online boodschappenWessel en ik doen nu al bijna 2 jaar online boodschappen bestellen en dat bevalt tot op de dag van vandaag prima! Nou zitten er natuurlijk een paar nadelen hieraan, maar ook een heleboel voordelen.

Wij doen dus al bijna twee jaar onze online boodschappen bij de Albert Heijn en dat bevalt tot op heden prima. Ik schreef al eens over mijn ervaring met de Albert Heijn bezorgservice. Wij zijn er ooit mee begonnen doordat Wessel ziek was, ik door mijn medicatie geen auto kon/mocht rijden en we er sowieso al benieuwd naar waren. In de loop der tijd hebben we een hoop voordelen gemerkt van het online boodschappen doen en ook een paar nadelen. Misschien handig om te weten; vlees bestellen we sowieso nooit bij de supermarkt, dit halen we bij de slachterij/slagerij.

Voordelen

Je koopt alleen wat je nodig hebt
Ik maak een weekmenu en aan de hand daarvan voeg ik mijn boodschappen toe aan het digitale winkelmandje. Je doet geen onnodige impulsaankopen en er is geen verleiding tot het kopen van lekkere dingen, omdat je de producten niet ziet of ruikt (zoals de broodafdeling met verse broodjes).

Geen gesjouw met zware tassen of kratten
We wonen twee hoog én zonder lift. Het is dus erg prettig dat iemand anders al dat sjouw werk voor ons doet en het wordt tot in de keuken gebracht als je dat wilt (nu door de corona maatregelen tijdelijk even niet).

Je bespaart tijd
Het scheelt je een hoop tijd, want je hoeft niet fysiek naar de winkel toe, de winkel door om je boodschappen bij elkaar te sprokkelen en dan ook nog eens alles in te laden. Het online boodschappen doen kost mij wekelijks alles bij elkaar maximaal zo’n 15 minuten, tel uit je winst!

Waar en wanneer het jou uitkomt
Dankzij de app kan ik praktisch altijd en overal boodschappen aan mijn winkelmandje toevoegen of wijzigen (handig als je even niks te doen hebt op het toilet). Daarnaast kun je meteen je voorraadkast checken of je iets ook wel daadwerkelijk nodig hebt.

Tevens kies je zelf het gewenste bezorgmoment en tijdvak. Een halfuur van tevoren krijg je een sms dat de bezorger onderweg is naar jou en in de app kun je ook zien hoe laat de bezorger er zal zijn. Je zit niet vast aan de openingstijden van de supermarkt.

Korting
Er is altijd wel ergens korting op te krijgen. Zo is er vaak een code voor het gratis laten bezorgen van je boodschappen en dankzij ‘mijn bonus box’ kan ik elke week zelf 5 extra aanbiedingen selecteren die het beste bij mij passen. Ook zit er altijd wel wat extra’s bij de bestelling om te proberen.

Daarnaast krijg je een melding (Albert Heijn) als je ergens bonus mis loopt, kun je zelf beslissen of je er wat mee doet of niet.

Totaalbedrag
Je ziet meteen het totaalbedrag* van je boodschappen en dit kan voor sommigen een goede eyeopener zijn om bewuster om te gaan met wat je besteld.

* Exclusief evt. statiegeld van kratten. Tevens gaat het statiegeld van kratten die je terug geeft en lege flessen nog van het totaalbedrag af.

Nadelen

Niet zelf kunnen kiezen
Ik ben nogal pietluttig met sommige dingen, zo kies ik het beleg met het minste vet eraan, de langst houdbare datum, de avocado’s vergelijken, etc. Als je online besteld heb je hier geen zicht op, want je kunt niet zelf wat uitzoeken.

Bezorgkosten
Als je online boodschappen besteld zitten daar ook bezorgkosten aan vast. Gelukkig is er wel met regelmaat een kortingscode te vinden, waarmee je de boodschappen gratis bezorgd krijgt. En bij aankoop van bepaalde actieproducten betaal je ook geen bezorging.

Niet alles is online bestelbaar
Sommige producten zijn helaas niet online bestelbaar, zoals sommige broodproducten (o.a. bolletjes & brioche) en een aantal producten van de versafdeling.

Minimaal bestelbedrag
Je moet voor een minimum bedrag bestellen, variërend van €50 tot €70. Wij komen hier eigenlijk altijd wel aan, dus wij vinden dit niet zo’n punt.

Bestel jij wel eens de boodschappen online?

16 gedachten over “De voor- & nadelen van online boodschappen doen”

  1. Ik heb nooit online boodschappen gedaan. Als ik het zelf niet kan, bijvoorbeeld als ik ziek ben dan vraag ik het iemand anders wel… Wel handig dat het er is trouwens… De situatie kan soms nodig zijn om online te bestellen.

  2. Wij hebben nog nooit boodschappen online besteld omdat we graag zoals je zelf aangeeft kijken of alles niet te rijp is zodat we alles ineens moeten opgebruiken en zo

  3. Ik doe mijn boodschappen ook liever in de supermarkt zelf. Online krijg je altijd producten die tegen de datum aan zitten of zelfs al overrijp zijn (zoals bananen etcetera). Daarnaast ga ik het liefste naar de Lidl en kom ik ook zelden aan €50 in de week haha. 🙂 Vind het ook zo’n gedoe, dat online uitzoeken!

  4. nee hier ook geen boodschappen online. ik haal elke dag boodschappen. we hebben wel geprobeerd voor een hele week maar dat werkt niet bij ons 😉 wij eten bijna nooit het zelfde dus ook daarom per dag boodschappen doen en ik vind vers toch het lekkerste en ik moet mijn dingen altijd even voelen of ruiken

  5. Ik begon met online bestellen toen ik zwanger was van mijn tweede (2003 bevallen, moet je nagaan). Ik vond het toen echt een uitkomst en het is daarna met af en aan periodes altijd wel blijven kleven. Zoals je zegt wel fijn ook dat ze het naar boven brengen. Nu helaas niet en daarom bestel ik nu wel minder in 1 keer want de laatste keer kreeg ik een halve hartverzakking toen ik die grote bestelling in mijn eentje naar boven moest sjouwen. Ook toen we in Frankrijk woonden vond ik het fijn maar daar was het weer om een hele andere reden, je kon alleen met de auto naar de supermarkt omdat er geen supermarkt in het dorp was.

  6. Door het hele corona gebeuren ben ik inderdaad online boodschappen gaan doen bij de Jumbo. Dat bevalt op zich goed, maar je kunt dan inderdaad niet net even een andere verpakking vleeswaren pakken. Afgelopen daarom zelf maar weer eens de boodschappen gedaan en ja, dan ben je én meer geld kwijt én meer tijd.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *