Zó slaap je beter!

Zolang ik me al kan herinneren is goed slapen bij mij een drama. Ik kom niet in slaap en lig uren te woelen, in het ergste geval begint de zon alweer op te komen. Ik heb zelfs medicatie gehad voor het slechte slapen, maar ook dat mocht niet baten. Ik heb een paar van de beste tips op een rijtje gezet!

Uur voor het slapen

Zet een uur voor het slapen gaan alle elektronica uit. Dus geen tv meer kijken, je smartphone op vliegtuigstand en ook de laptop is verboden terrein. Zo zorg je ervoor dat je hersenen niet meer zo geprikkeld worden door het blauwe licht van je scherm.

Verduisteren

Als er iets is waar ik zelf heel slecht tegen kan als ik wil slapen dan is het wel als het te licht is in de slaapkamer. Zorg er dus voor dat je dit soort storende factoren buiten sluit. Dit kan eenvoudig met een verduisterend rolgordijn, overgordijnen of pvc jaloezieen. De jaloezieen op maat kun je eenvoudig laten maken. Je kunt ook doen zoals mij en meerdere opties aanschaffen. Weet je in ieder geval zeker dat er geen licht meer van buiten naar binnen komt in je slaapkamer.

Routine

Creëer een ‘voor het slapen gaan’ routine voor jezelf. Op deze manier went je lichaam aan de routine en weet het wanneer het zich moet instellen op slapen gaan. Probeer dus op vaste tijden naar bed te gaan, drink een uur voor het slapen gaan een kop warme thee en ban alle elektronica. Misschien een goed moment om wat te mediteren, een avondwandeling te maken of het lezen van een boek.

En zoals mijn coach van het revalidatie traject zo mooi zei ‘het bed is voor slapen en seks’. Kortom: je moet het bed niet met andere activiteiten gaan associëren dan waar het eigenlijk voor bedoelt is, zodat je hersenen weten als ze het bed zien dat het bedtijd is en ze zich daarop instellen.

Piekeren

Ik ben kampioen doemdenken en piekeren. Bij voorkeur als ik net lekker in bed lig uiteraard. Vaak zijn het dingen die me ineens te binnen schieten en die ik niet moet vergeten of dingen waar ik vaak niet eens invloed op heb. Maak voor het slapen gaan een niet vergeten te doen lijstje of schrijf je hersenspinsels op. Mijn psycholoog zei destijds: wat je kunt doen meteen regelen, anders opschrijven voor morgen en als je er geen invloed op hebt loslaten!

Als je al lange tijd niet goed slaapt, dan kost het veel tijd om weer in een goed slaap ritme te komen. Mocht je er erg veel hinder van ondervinden, dan kun je uiteraard altijd je huisarts raadplegen.

slecht slapen

Wat doe jij om beter te slapen? Gebruik je speciale raamdecoratie, heb je een vaste routine voor het slapen gaan of heb je een hele andere tip om beter te slapen?

* Deze review/post is tot stand gekomen in samenwerking met een merk/bedrijf. Lees mijn disclaimer.

12 gedachten over “Zó slaap je beter!”

  1. mijn ervaring is dat je echt moet uitzoeken wat voor jou werkt. Wat bij mijwerkt is vriendelijk tegen mezelf zeggen: kom je gaat nu heerlijk slapen. Klinkt simpel, maar bij mij doet het vaak de truc

  2. Toevallig schreef ik er ook over, maar dan in een andere hoedanigheid. Ik probeer een combinatie van dingen. Luisteren op mijn (oeroude) iPod naar affirmaties van Louise Hay (self esteem) maakt mij heel rustig. Te laat op de avond wat drinken werkt ook niet, omdat ik zo rustig 5 keer wakker kan worden om te plassen. Een nacht is al zo kort, als het dan ook onderbroken wordt (en je slecht inslaapt) dan schiet het echt niet op.

  3. Toevallig schreef ik er ook over, maar dan in een andere hoedanigheid. Ik probeer een combinatie van dingen. Luisteren op mijn (oeroude) iPod naar affirmaties van Louise Hay (self esteem) maakt mij heel rustig. Te laat op de avond wat drinken werkt ook niet, omdat ik zo rustig 5 keer wakker kan worden om te plassen. Een nacht is al zo kort, als het dan ook onderbroken wordt (en je slecht inslaapt) dan schiet het echt niet op.

  4. Ik heb geen tip want ik slaap enorm slecht. Ik slaap over het algemeen veel beter wanneer ik vee buiten kom dus bijvoorbeeld toen we in Frankrijk woonden en dat het beter weer was en het leven ook minder druk en chaotisch. Ik wandelde toen elke dag even in de natuur. Werd ’s nachts niet continu wakker en werd ’s morgens uitgerust wakker. Ik wist niet eens dat ik dat kon 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *