65 manieren om te ontspannen

Iets wat ik ontzettend vaak heb gehoord tijdens mijn revalidatietraject is dat ik moest leren ontspannen en dat ik teveel in mijn hoofd bezig ben. Makkelijker gezegd dan gedaan, helemaal voor iemand als ik die moeilijk stil kan zitten. Vandaag deel ik daarom 65 manieren om te ontspannen.

Misschien is het handig om vooraf te weten dat er twee soorten ontspanning zijn: passieve en actieve ontspanning.

Bij passieve ontspanning voorkom je onnodige inspanning door je rust te pakken, door bijvoorbeeld op de bank neer te ploffen in je comfy sweatpants en een aflevering (of gewoon het hele seizoen) van je favoriete serie te kijken of een warm bad te nemen. Dit kan erg ontspannend zijn, maar vaak ben je in je hoofd nog met vanalles bezig. Zo kan ik een middag op het strand liggen (passieve ontspanning), maar in mijn hoofd bezig zijn met bijvoorbeeld de boodschappen.

Bij actieve ontspanning ga je juist iets actiefs doen om van je gedachtestroom af te komen, doordat je met iets actiefs bezig bent heb je in je hoofd vaak geen ruimte voor andere gedachten die je aan het piekeren of nadenken zetten. Dit kan door bijvoorbeeld te gaan sporten of dansen. Als ik ga dansen ben ik zo geconcentreerd op de muziek en het uitvoeren & leren van nieuwe danspassen, dat er geen ruimte is om nog na te denken over de boodschappen.

65 manieren om te ontspannen

1. Warm bad nemen
2. Bloggen
3. Dagje welness
4. Dansen
5. Creatief bezig zijn (schilderen, tekenen, knutselen)
6. Koken/bakken
7. Kopje thee met wat lekkers & een goed boek
8. Wandelen in de natuur
9. Shoppen
10. Knuffelen/spelen met je huisdier
11. Je favoriete film/serie kijken
12. Yoga/mediteren
13. Een massage krijgen
14. Muziek luisteren
15. Van het zonnetje genieten
16. Jezelf met een dekentje op de bank nestelen
17. Naar de bioscoop
18. Dagje dierentuin
19. Lekker lang uitslapen & pyamadag houden
20. Een wijntje drinken met een goede vriendin
21. Ouderwets bordspellen spelen
22. Bodyscan (per lichaamsdeel spieren paar tellen aanspannen en weer ontspannen)
23. Je make-up stash uitzoeken en herindelen
24. Je kledingkast uitmesten
25. Grappige filmpjes kijken op Youtube

26. Uit eten met vriendinnen
27. Chocolade!
28. Zet je telefoon uit voor een paar uur (of een hele dag)
29. Zorg dat je niks ‘moet’
30. Focus je op je ademhaling (hier zijn ook handige apps voor)
31. Ga lekker naar het water/strand
32. Begin een bullet journal
33. Houd een dagboek bij, zodat je alles van je af kunt schrijven
34. Doe de simpele dingen met volle aandacht (vb: thee drinken, hoe smaakt het, hoe voelt het, waar stroomt het allemaal?)
35. Maak een piekerdagboek en plan een vast piekermoment (vb: van 18:00 tot 18:30, daaromheen mag je er niet mee bezig zijn. Schrijf de dingen op waarover je piekert, waarom zit je ermee, wat kun je ermee doen, regel het meteen zo snel mogelijk, kun je er niks mee, dan laat je het los).
36. Knowledge is Power voor op de PS4 – Playlink (quiz die je samen doet).
37. Ga een stukje fietsen
38. Vermaak jezelf een middag in de Ikea (ideeën opdoen, bedden testen, verstoppertje spelen) – p.s. Ikea kan ook stress opleveren 😉
39. Maak een foto album met je favoriete foto’s
40. Eens even flink uithuilen (lucht op!)
41. Vul het boekje ‘999 vragen aan jezelf‘ in
42. Verander de inrichting van je huis, zet het anders neer
43. Plan je vakantie
44. Verwen jezelf met uitgebreide me-time (bodylotion, maskertje, scrub).
45. Dutje doen of een keer vroeg (lees: op tijd) naar bed
46. Disney films!
47. Doe alles op je eigen tempo
48. Seks
49. Koop ‘Het bucket list boek
50. Ga op zoek naar nieuwe recepten

51. Lekker lang onder de douche staan
52. Vermijd dingen die (mentaal) energie vreten
53. Ruim je bureau op
54. Kleurboek voor volwassenen
55. Spelletje doen op de pc (vb: De Sims of Zoo Tycoon)
56. Skittles of M&M’s op kleur rangschikken & ze daarna opeten natuurlijk!
57. High tea met vriendinnen (laat iedereen wat hapjes meenemen)
58. Zwemmen
59. Woordzoekers oplossen
60. Schoonmaken/opruimen (voor sommigen werkt dit ontspannend)
61. Mooie afbeeldingen verzamelen op je Pinterest account
62. Leef jezelf helemaal uit met je make-up (ga voor een extreme look)
63. Maak een wishlist
64. Nagels lakken of probeer een heuse nail-art te maken
65. Je haren laten doen bij de kapper

Wat doe jij om te ontspannen?

Dit vind je misschien ook leuk

17 gedachten over “65 manieren om te ontspannen”

  1. Ohhh als je het in die lijst niet vindt, vind je het nergens! Ik kan wel ontspannen tijdens een wandeling of door me gewoon knus in de zetel te leggen met een dekentje en een leuke film.

  2. Gewoon even ontspannen lijkt soms zo moeilijk, dus zo’n lijstje is best handig. Ik ga vaak een stuk wandelen of lekker een filmpje kijken. Ik vind het sorteren van m&ms en ze daarna opeten trouwens wel een hele leuke 😀

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *