Voorbereiden op de 4Daagse

Nijmeegse Vierdaagse
In 2022 deed ik voor de allereerste keer in mijn leven mee aan de 4Daagse – The Walk of the World πŸ§‘πŸ’š & vorig jaar liep ik hem een tweede keer. Maar hoe train je voor deze afstand (4×40 km – wandelprestatietocht) en hoe bereid je je voor op zo’n groots evenement? Of eigenlijk: hoe heb ik mij (met fibromyalgie) voorbereid op de 4Daagse & wat zou ik anders doen? Ook dit jaar ben ik van plan om mij in te schrijven en hem nogmaals te lopen (4Daagse virus te pakken).

Mocht je het niet meegekregen hebben; ik ga hem dit jaar ook weer lopen! Iets met het 4Daagse virus. In 2022 waren het maar 3 dagen in plaats van 4, doordat door de extreme hitte (met de 4Daagse van 2006 zijn er door extreme hitte mensen overleden) de eerste dag werd afgelast, jammer maar een begrijpelijk besluit vanuit de organisatie. 2023 waren het wel 4 dagen, maar heb ik moeten besluiten om de laatste dag (heel zuur) niet meer te starten i.v.m. een blessure waar ik niet meer doorheen kon lopen (peesontsteking onder beide voeten, beginnende hielspoor, en 2 ontstoken kleine tenen vol pus).

>> De hieronder genoemde tips zijn vanuit mijn eigen ervaring/perspectief geschreven, je bent zelf verantwoordelijk voor je eigen gezondheid. Een belangrijke tip die ik dan ook meteen wil meegeven is: luister naar je lichaam! & tegelijkertijd ook: je kunt veel meer dan je denkt! πŸ§‘πŸ’š

voorbereiden op de 4Daagse

Schoenen/kleding

Het begint allemaal met de juiste wandelschoenen met daarbij goede sokken. Welke dat zijn is voor iedereen persoonlijk, maar ik raad je aan om een afspraak te maken bij een goede sportzaak. Zelf heb ik mijn schoenen laten aanmeten bij een sportzaak met sportpodoloog, hier maken ze ook een loopanalyse. Koop je wandelschoenen altijd een maatje groter (i.v.m. zwellen), met voldoende ruimte voor bij de tenen en een goede inlegzool aangepast op jouw voeten. Loop je schoenen van tevoren ook goed in.

Zelf heb ik wandelschoenen van het merk Meindl met daarin sokken van Falke (tk2). Tijdens de 4Daagse van 2022 kreeg ik na 2 dagen te maken met dove tenen door metatarsalgie, daar heeft de sportpodoloog mijn zooltjes nu op aangepast. Vorig jaar (2023) heb ik zowel mijn kleine tenen helemaal kapot gelopen (vol pus > zie hier de foto’s) en een beginnende hielspoor, ik heb achteraf geen idee hoe ik dag 3 (zevenheuvelen) heb weten uit te lopen. ’s Avonds bij de massage/EHBO werd mij door 3 verschillende personen sterk afgeraden om de laatste dag nog te starten en heb ik (met veel tranen) besloten om de laatste dag de Via Gladiola niet te trotseren.

Qua kleding is het maar net wat je fijn vindt. Met trainingen heb ik lange strakke wandelbroeken aangehad van de Decathlon met shirt of trui erop (vaak nog koud of slecht weer begin van het jaar). Tijdens de 4Daagse zelf wandelshorts met daaronder een lange boxer (tegen ’t schuren van mijn bovenbenen/dijen) en daarop een sportbeha en shirt. Ook heb ik nog een windjack die ik, als het nog te fris is, kan aandoen en later omknopen. En ik heb een petje, tegen de zon, maar ook erg prettig bij lichte regen (iets met een bril).

Mijn enkelbandje en ringen doe ik af (oorbellen houd ik in, mijn ketting houd ik om en mijn armbanden ook), in verband met zwelling en het enkelbandje omdat het anders steeds tussen m’n schoen komt en dan voor irritatie zorgt. Ik draag ook nog een smart watch met o.a. stappenteller functie.

4Daagse

Trainen

Voor de allereerste keer heb ik het in hele kleine stappen opgebouwd, omdat ik ook met mijn fibromyalgie zit en niet wist hoe mijn lichaam erop zou reageren. Dus eerst 1 km, 2,5 km, 5 km, 7 km en dat steeds verder uitbouwen. De trainingen zijn meteen handig om te kijken wat je fijn vindt qua kleding, bagage (zelf gebruik ik een heuptas), schoenen/sokken en eventuele complicaties (als je bijvoorbeeld op dezelfde plek continu blaren loopt), eten, drinken, pauzes, wel/niet tapen.. Genoeg om uit te proberen dus!

>> Zelf tape ik de bal van mijn voeten uit voorzorg en op de een of andere manier loop ik altijd mijn kleine teentjes kapot. Vorig jaar geprobeerd met van die siliconen hoesjes erom & schoenen afwisselen met sandalen. Dit ging tijdens het trainen telkens goed, maar vorig jaar had ik op de eerste dag na 20 km toch al blaren op de kleine tenen. Door de hoge luchtvochtigheid waren de hoesjes gaan schuiven, balen.. Weersomstandigheden maken veel verschil + je kunt tijdens de 4Daagse niet je eigen tempo of continu hetzelfde tempo lopen doordat je met 47.000 deelnemers de route op gaat. Iets drukker dan tijdens je trainingen πŸ˜‰.

Inmiddels wordt dit de 3e keer en train ik samen met mijn zusje (die heeft hem al wat vaker gelopen). We beginnen eind februari/begin maart en starten dan meteen met afstanden van 20 km. De langste afstand die we lopen is 30 km, maar voor de allereerste keer hebben we voor mij wel een tocht van 42 km gedaan, zodat ik wist wat ik kon verwachten met mijn lijf (fibromyalgie). Je kunt georganiseerde tochten lopen tegen een kleine vergoeding (toiletten + horeca onderweg) of je stippelt ze zelf uit. Tegenwoordig lopen wij alleen nog eigen routes. Het is ook aan te raden om minstens één keer twee dagen achter elkaar te lopen (vb: 25 en 30 km).

4Daagse met fibromyalgie

Slaapplaats

Regel op tijd (hoe eerder hoe beter!) een slaapplaats en vervoer van/naar de Wedren. Ik heb het geluk dat mijn ouders een stacaravan hebben op een camping in Groesbeek en dat zij ons elke ochtend brengen en ’s middags weer willen ophalen. Er gaan tijdens de 4Daagse week extra + extra vroeg treinen en pendelbussen, maar zoek dit van tevoren goed uit voor jezelf.

Via Gladiola

In de 4Daagse tas

Wat ik zoal in mijn heuptas heb zitten (geen rugtas, want die stouw je veel te vol en krijg je last van je rug); eten, snacks, 2 flessen drinken, externe lader, extra paar sokken, spullen om zelf blaren door te prikken (bloedlancetten, alcohol doekjes), vochtige doekjes, tissues, oortjes, roze rakkers (ibuprofen) & paracetamol, dextro, extra tape (mocht er wat los gaan), JBL boxje, portemonnee met ID en voldoende contant geld, talkpoeder, controlekaart..

4Daagse lopen en chronisch ziek

Wandelen/onderweg

Nog een geluk: wij wonen zelf in regio Nijmegen, dus we hebben vrijwel elke dag onderweg wel een of meerdere rustplaatsen bij familie, vrienden of bekenden. De eerste dag komen we langs het huis van mijn ouders, de tweede dag bij vriendin Sylvana, de derde dag in Plasmolen en de laatste dag zitten familie, vrienden & Wessel op de tribune.

Wij pauzeren elke 10 km kort en na 20 km een wat langere pauze, bij de grote rust wissel ik dan ook mijn sokken en poeder mijn voeten opnieuw met talkpoeder. We gaan naar het toilet als we moeten of als we weten dat we daarna een lange tijd geen toilet tegenkomen (op de dijk bijvoorbeeld). De wachtrijen zijn soms vrij lang, maar ja je zult toch naar het toilet moeten.

Qua eten/drinken heb ik broodjes mee met beleg, Fruittella snoepjes, Bifi worstje, protein kwark in knijpzakje, appel of banaan, Raak multivruchten aanmaaklimonade in de flessen, eiwitreep, koekjes, zoute crackers..

Onderweg staan mensen ook met van alles langs de kant, zowel gratis als met kraampjes om dingen te kopen (broodjes, soep, fruit, etc.). Vaak staan kinderen langs de weg met bakken met dropjes, komkommer, watermeloen, ijsjes, etc. Het enige wat ik hiervan aanpak zijn voorverpakte dingen, dit om diarree te voorkomen (iedereen zit met z’n handen in die bakken). Grote winkels/bedrijven (zoals Jumbo) staan vaak ook op het parcours om dingen als krentenbollen, appels, flesjes water en gekookte eieren gratis uit te delen.

Gemiddelde 4Daagse dag

Veel te vroeg opstaan (ga ik heel slecht op, maar deze 4 dagen in het jaar gaat me dat prima af), aankleden, wat eten/drinken, wassen, spullen verzamelen en met de auto naar de Wedren. Daar aangekomen aansluiten in de rij, aftellen en zodra je bandje is gescand kun je van start! Elke 10 km een korte pauze, bij de 20 km een wat langere pauze + schoenen uit en sokken wisselen en voeten even hoog. Als ik maar even kan zitten of liggen in ieder geval, je spieren hebben die rust echt wel even nodig. Bij 30 km nog een kleine stop en dan door naar de finish op de Wedren. Uitchecken, terug naar de camping, wat drinken, meteen naar de douche + tape eraf halen, relaxen met de benen hoog, contact met het thuisfront, avondeten, 4Daagse journaal met Harm Edens terugkijken, naar de massage + EHBO, spullen voor volgende dag klaarleggen, opnieuw de voeten laten tapen (ik vervang het elke dag), nog even relaxen en dan op tijd naar bed.

Extra tips

  • Wat ik zelf erg fijn vindt: regel elke dag ’s avonds een massage, heerlijk voor de spieren!
  • Als je op een camping staat: ga meteen douchen zodra je terug bent om drukte voor te zijn.
  • Smeer vaseline! In je liezen, bilnaad, eigenlijk overal waar het kan gaan schuren.
  • Zorg dat je zelf blaren kunt prikken en de spullen hiervoor bij je hebt. Wachten bij een EHBO post van de 4Daagse kan je al gauw 1-1,5 uur kosten!
  • Doe wat munten van €0,50 en €1,00 in je broekzak, zodat je er snel bij kunt als je ergens naar het toilet moet en ervoor moet betalen.
  • Ga er vanuit dat het druk is bij de openbare toiletten van de 4Daagse organisatie en ze spoelen niet allemaal even geweldig door. Zelf zorg ik ervoor dat ik altijd een pakje zakdoeken in m’n tas heb zitten, kleine vochtige doekjes en een klein flesje handalcohol.
  • Tape eraf halen? Ik ga met tape en al onder de douche, zodra het goed week is haal ik het er voorzichtig af (uitkijken als je denkt dat je een blaar hebt of vellen, zodat je niet de hele voet kapot trekt).
  • You’ll never walk alone! πŸ§‘πŸ’š
  • Je mindset is heel belangrijk. Je gaat jezelf onderweg sowieso een keer tegenkomen en als je pijn hebt, moe bent of er even doorheen zit; dan ga je in je hoofd zitten en malen.
  • Vergeet niet te genieten! Het is werkelijk waar een groot feest en het heeft absoluut iets bijzonders. Je moet het een keer ervaren om te weten hoe het is, dat gevoel is niet te beschrijven. Ze zeggen: je doet hem één keer en nooit meer of je hebt het 4Daagse virus te pakken.

Heb jij de 4Daagse al eens gelopen? Of wil jij hem een keer lopen?

& mocht je een vraag hebben, stel hem gerust! Heb je zelf nog handige tips? Laat ze dan ook zeker in een reactie hieronder achter voor anderen.

14 gedachten over “Voorbereiden op de 4Daagse

  1. Ik vind het zo stoer dat je dit gedaan hebt!
    Ik ben geen wandelaar, pakte altijd liever de fiets.
    Vroeger keken wij altijd op tv Gelderland naar de verslagen, vond dat altijd zo leuk om te zien hoe de mensen het ervaarden. Mensen hadden zo een leuke band met elkaar!

    1. Ik was ook absoluut geen wandelaar, maar de 4Daagse gaf mijn een doel en mindset shift. De sfeer onderling is zo ontzettend leuk, niet te beschrijven! πŸ§‘πŸ’š

    1. Absoluut doen! πŸ§‘πŸ’š Ze zeggen; je doet hem 1x en nooit meer of je hebt het 4Daagse virus te pakken en je komt er niet meer vanaf. πŸ˜‰

    1. Absoluut een aanrader! πŸ§‘πŸ’š Wat mij betreft zou iedereen dit een keer geprobeerd moeten hebben. Op sommige stukken is het wat drukker, doordat de 30, 40 en 50 km + militairen ineens samenkomen, maar veel stukken kun je gelukkig ook redelijk normaal lopen. De drukte eromheen zorgt juist voor de sfeer (muziek, de mensen aan de kant, de dronken studenten ’s morgens aan de start..).

  2. Ik zou ook dolgraag een keer mee willen doen, het ziet er geweldig uit. Super fijn dat jij er ook in de buurt woont qua overnachtingen. Ik heb echt bewondering hoor, ook met je ziekte. Ik loop wel eens 3 uur met de honden en vind dat soms al pittig.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *